08
آوریل
10

طراحی کاراکتر | 1

Dreamfall

برای سالیان سال که انسانها داستانی تعریف کرده اند و یا کتاب رمانی نوشته اند توسط  کلمات برای دنیای تخیلی شان کاراکتر خلق کرده اند. قدرت  و زیبایی توصیفات برخی از این کاراکترها چنان قوی و گیرا است که شنونده و یا خواننده آنها را در ذهنش مجسم میسازد. با اختراع فیلم، تلویزیون و در حال حاضر بازیهای کامپیوتری این وضعیت تغییر پیدا کرده. این رسانه ها برای ما به عنوان بیننده کاراکترها و محیط رانمایش میدهنددر حالیکه برداشت ما از اینها شخصی و متعلق به خودمان است.

انتظار ما از برداشتهایمان از تخیلات و فانتزی ها در حال افزایش است. وقتی که بچه بودیم فرانک اشتاین تقریبا وحشتناک بود و هرگز چنان کاراکتر وحشتناکی ندیده بودیم. هیچ کدام از تجربه های ترسناک کودکی مان چنان قدرتمند نبود که بتوانیم چنان چیزی را تجسم کنیم. فیلم تلاش داشت تخیل ما را در دست بگیرد و باعث شود چیزی را ببینیم که میخواهد. به تدریج که بزرگ شدیم آن مخلوقات دیگر برایمان ترسناک نبودند و ما ترس بیشتری برای فیلم ها میخواستیم. در اوایل دهه 80 فیلم جنگ ستارگان عرضه شد و دنیایی را نشان میداد که حاصل تخیل یک نفر بود و می خواست چیزی را که او می بیند ما هم ببینیم. او بسیار موفق شد زیرا تمام ما میدانیم که دارت ویدر در این فیلم چه طور بود و او را موجوی اهریمنی به حساب می آوریم. علاقه سازندگان به اینکه ما هم چیزهایی که آنها میبینند را ببینیم تا به امروز ادامه داشته و در فیلمی همچون لارا کرافت نمود می یابد. بعضی از این کاراکترها چنان قوی کار میشوند که عملا تبدیل به یک نماد فرهنگی میگردند. فرانک اشتاین نمونه ای از کارکترهایی است که همچنان با قدرت حضور دارند.

امروزه به دلیل کیفیت بالای کاراکترهایی که طراحی شده اند و میشوند فضای کمتری برای تخیل ما مانده است تا تصاویر منحصر به فردی خلق کنیم. امروزه کاراکترها به طور فزاینده ای قوی طراحی میشوند و در بسیاری موارد ایده هایشان نزدیک به هم است. قدرت به دست گیری تخیل دیگران برای مدتی کوتاه این مسوولیت را برای ما ایجاد میکند که آن را به نحوی مطلوب انجام دهیم. شما نمی خواهید به عنوان یکی از ضعیف ترین طراحان کاراکتری که بر روی تلویزیون یا مونیتور ظاهر میشوند شناخته شوید بلکه میخواهید به خاطر ساختن کاراکترهای یه یاد ماندنی مطرح شوید.

به زمانی فکر کنید که بعضی کاراکترها شما را شیفته خود میکردند و بعضی شما را نا امید می ساختند. بعضی از کاراکترها شما را تا سر حد مرگ می ترساندند و بعضی ها چنان احمقانه به نظر میرسیدند که شما نا امید می شدید و حوصله تان سر میرفت. بعضی از کاراکترهایی که طراحی عالی داشته اند و در فیلمها ظاهر شده اند عبارتند از: Alien, Labyrinth و Dark Crystal. از سوی دیگر به عنوان مثال فیلمی است به نام Robot Monster  که در سال 1953 ساخته شد. مخلوق اصلی این فیلم مردی بود که کلاه آهنی به سر میگذاشت که از دو طرف آن دو آنتن بیرون آمده بود.

Robot Monster

این کاراکتر به قدری احمقانه بود که باعث خنده شما می شد. در مورد اینکه شما برای طراحی کردن یک کاراکتر برای فیلم یا بازی چه کار باید بکنید مطالب زیادی به رشته تحریر در نیامده. این شاید خوب باشد چون طراحی کاراکتر آنقدر شخصی است که ارزش گذاری برای اینکه چه چیز یک کاراکتر را خوب می کند سخت باشد. اکثر مراحل خلق یک کاراکتر بر اساس این نکته دو پهلو است که چه چیز خلاقانه است و چه چیز نیست. بدون شک طراحی کاراکتر یک هنر است. طراحی و تعریف کردن یک کاراکتر هنگامی تا اندازه زیادی موفق است که شما مهارتهای طراحی را با ایده خلاقانه در می آمیزید.

اکثر ما که آرزو داریم در یک کمپانی تولید محصولات سرگرمی مشغول به کار شویم اغلب اوقات از طراحی کاراکتر این را میدانیم که چگونه یک فیگور را خوب طراحی کنیم. اغلب ما که میتوانیم اژدها و یا یک الف ( Elf ) را طراحی کنیم این داعیه را داریم که طراح کاراکتر هستیم. حتا خود ما هم تا جایی که به یاد می آوریم هیولا، انسانهای خبیث و سرباز طراحی کرده ایم. حقیقت تلخ به هر حال این است که یک آرتیست خوب الزاما یک طراح کاراکتر خوب نیست. همانند تمام هنرها طراحی کاراکتر نیز یک سری قوانین پایه ای دارد که اگر درست فرا گرفته شوند میتوانند کار طراحی را بهتر کنند. تا همین اواخر اکثر مدرسه های هنری طرح درسی برای ارتباط بهتر با طراحی کاراکتر ارائه نمیدادند و تنها به یک درس کلی در این مورد بسنده میشد به دلیل اینکه قواعد ثابتی برای طراحی کردن یک کاراکتر خوب وجود ندارد . در این روش آرتیست را با وسایلش تنها میگذاشتند تا خود متود خود را پیدا کند. این روش ممکن است برای بعضی ها مفید باشد اما اغلب اوقات آرتیستها وقت خود را در پیمودن روشهای بی نتیجه تلف میکنند و برای بسیاری موفقیت بدون نشان دادن راه و چاه ممکن نیست. اغلب دانش آموزان مجموعه ای از اصول و تکنیکها را میخواهند که بتوانند رویشان کار کرده و پیشرفت کنند. بعد از طی کردن این اصول پایه میتوان دروس تکمیلی تر را به دانش آموزان ارایه داد یا اینکه خود دانش آموزان خود با تلاش راه خود را پیدا کنند. اغلب اوقات موفقیت هنگامی که شما یک سری اصول را میدانید و میتوانید با آنها کار کنید راحت تر قابل دستیابی  است.

ادامه دارد…. .

Advertisements

0 Responses to “طراحی کاراکتر | 1”



  1. نوشتن دیدگاه

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: